Teollisuuden tuote- ja ohjelmistokehitys. Vinkkejä prosessin helpottamiseksi.
Räätälöitävä yksilöllinen tuote, järjestelmä tai ohjelmisto on tarpeen, kun kaupalliset laitteet ja ohjelmistot puuttuvat tai niiden käyttäminen aiheuttaa kohtuuttomasti vaivaa. Vuosien varrella olemme suunnitelleet ja valmistaneet useita räätälöityjä laitteita ja järjestelmiä erilaisiin teollisuuden tarpeisiin. Kehitystyön ostaminen voi tuntua haastavalta, mutta sitä ei kannata pelätä. Ostamista voi helpottaa ottamalla muutamia perustavanlaatuisia asioita alussa huomioon.
Mieti minkä ongelman haluat ratkaista
Teollisuuden ohjelmistokehitys vaatii ymmärrystä käyttöympäristöstä ja ohjelmistolla ja räätälöidyillä tuotteilla voidaan mahdollistaa lukematon määrä asioita. Aloittaminen on vaikeaa jos selvä päämäärä puuttuu. Mieti siis tarkasti, mikä tarkalleen ottaen on se ongelma, jonka haluat ratkaista ja tiivistä se pariin lauseeseen. Tämän avulla tuote- ja ohjelmistokehitys saa heti vankan kivijalan, jonka päälle suunnittelu voi alkaa.
Mieti aikataulu huolellisesti
Kaikilla on tietysti aikataulu, mutta onko teillä jokin ehdoton deadline, johon mennessä pitää olla valmista ja mitä silloin pitää olla valmiina? Esimerkiksi ohjelmistoja kehitetään yleisimmin ketterästi, joten kaikkia ominaisuuksia ei tarvitse tehdä kerralla, vaan ohjelmisto kehittyy osittain myös työn aikana. Aikataulua asetettaessa on hyvä miettiä mitä toiminnallisuuksia pitää tuotteen-, järjestelmän tai ohjelmiston osalta olla toimintavalmiina deadlineen mennessä. Näin nopeutetaan paitsi sopimuksen tekemistä ja molemmat osapuolet tietävät tarkasti missä fokus pidetään heti alussa.
Älä suunnittele liian pitkälle
On hyvä, jos olet miettinyt jo valmiiksi ratkaisua ongelmaan, se säästää aloituksessa aikaa runsaasti. Tuote- ja ohjelmistokehitys teollisuudessakin on kuitenkin osaksi luovaa työtä, joten jätä tilaa luovuudelle. Usein se ensimmäinen ajatus ratkaisusta ei ole se, joka yltää toteutukseen asti, vaan matkan (kenties jo tarjousprosessin aikana) varrella keksitään parempia tapoja ratkaista ongelma. Kehitystyön edetessä uusia ideoita syntyy, josta asiakas voi hyötyä.
Varaa aikaa tapaamiselle
Sähköpostiviestittely on toki vaivatonta ja mahdollistaa viestienvaihdon viikon jokaisena päivänä. Mikään ei kuitenkaan korvaa sitä, että molemmat osapuolet istuvat yhdessä alas ja pureksitaan asiakkaan ongelma yhdessä läpi. Tunnin tapaaminen on tehokkaampaa kuin puolen vuoden sähköpostien vaihto. Samalla voit tunnustella onko toimittaja juuri teille sopiva. Varaa siis heti alussa aikaa tapaamiselle, jotta koko prosessi tehostuu.
Tuote- ja ohjelmistokehityksen ostaminen ei ole yhtä helppoa kuin oikean leivän valinta kaupan hyllyltä, mutta hyvä suunnittelu yhdessä toimittajan kanssa varmistaa parhaan mahdollisen lopputuloksen. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja säästää itsensä takaisin ajassa ja rahassa projektin aikana.