Kiertoilmapuhaltimen laakerivaurion eteneminen

Teollisuuden kunnossapito pitää sisällään laajan kirjon erilaista osaamista. Toimintatavoissa näkyy tänäkin päivänä vanhoja juurtuneita asenteita ja toimintatapoja, jotka käyvät yrityksen kukkaron ja turvallisuuden päälle. Värähtelymittaus on ollut todistetusti toimiva ja kustannustehokas tapa koneiden kunnonvalvontaan jo vuosikymmeniä. Aiemmin menetelmä oli käytössä siellä, missä tuotannon seisahtuminen aiheutti suurimmat tappiot tai turvallisuusriskin. Tämä johtui siitä, että mittaaminen vaati laitteita, jotka olivat kalliita ja osaajia vähän. Tänä päivänä asia on kuitenkin niin, että koneiden värähtelymittaus on mahdollista kaikille pk-yrityksille. Mittausten tarpeellisuutta voi arvioida yksinkertaisimmillaan siten, että tuotannosta kartoitetaan sellaiset koneet, jotka hajotessaan aiheuttavat tuotannon seisahtumisen. Tälläinen kone on ns. kriittinen laite, jonka täytyy pysyä toimintakykyisenä. Tästä eteenpäin voi laskea kuinka paljon välittömiä (menetetty tuotantoaika, viivästykset, työhön käytetty aika ym.) ja välillisiä kustannuksia (varaosien pikatilaus/varastointi ym.) aiheutuu. Melko usein laskutoimitus päättyy siihen, että olisihan se kiva tietää etukäteen miten seisakilta olisi vältytty.

Vaikka värähtelymittausta on käytetty jo vuosikymmeniä menestyksekkäästi, kuulemme edelleen kommentteja, joiden mukaan värähtelymittaus ei toimi, tai viat selviävät yhtä tehokkaasti ihan korvakuulolla. Otamme siis oikean elämän esimerkin tästä kiertoilmapuhaltimesta, jota seurasimme asiakkaan mittauskierroksen yhteydessä. Ensimmäinen havainto puhaltimen alkavasta laakerivauriosta tehtiin maaliskuussa 2019, jolloin puhallinta alettiin seuraamaan tarkemmin. Kuvassa on esitetty eri mittausten korkeataajuusspektri aina korjaukseen asti, joka tapahtui heinäkuussa 2021.


Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, tässä on esimerkki siitä, miten aikaisin värähtelymittauksilla voidaan alkava vaurio havaita ja viat saadaan kiinni hyvissä ajoin. Tässä tapauksessa alkava vika todettiin 1,5 vuotta etukäteen ja vian löytyminen ajoissa mahdollisti varaosien hankinnan oikeaan aikaan ja korjaus voitiin suorittaa normaalin suunnitellun huollon yhteydessä.